تمام وسایل بازی که به حرکات کودک در مراحل رشد نظم می بخشد، به رشد ذهنی، جسمی و روانی-اجتماعی او کمک می کند و قوه تخیل و خلاقیت او را بهبود می بخشد را می توان اسباب بازی تعریف کرد.
کودک با کمک بازی ها و اسباب بازی دخترانه جدید خود را برای زندگی بزرگسالی و کارهایی که در این زندگی بر دوش او خواهد افتاد آماده می کند.
اسباب بازی هایی که حس انتخاب و ارزشیابی را نیز در کودک ایجاد می کند، این فرصت را برای کودک فراهم می کند که خودش تصمیم بگیرد و با این کارکردها در زمینه خاصی مهارت کسب کند.
عواملی مانند سن، جنسیت و والدین نیز بر تعیین این ترجیحات توسط کودک تأثیر می گذارد. جنسیت عامل مهمی در ترجیحات اسباب بازی کودکان 3-6 ساله است. فاکتور جنسیت در سنین 3.5 تا 4 سالگی شروع به اثرگذاری می کند و این اثر به نسبت سن افزایش می یابد.
در مطالعه بررسی نظرات والدین کودکان 3 تا 6 ساله در مورد بازی ها و اسباب بازی های کودکان، مشخص شد که والدین به طور کلی در ترجیحات اسباب بازی کودکان و تبعیض جنسیتی تأثیرگذار بودند.
علاوه بر این، جایگاه اسباب بازی در رشد کودک و نقش های مختلف اسباب بازی در مراحل رشد کودک مورد بررسی قرار گرفت.
مشخص شده است که جنسیت در اسباببازیهایی که کودکان ترجیح میدهند با آنها بازی کنند مؤثر است و در مطالعات آتی در این زمینه، گنجاندن کودکان در تحقیقات از طریق مشاهده مناسب تشخیص داده شده است. علاوه بر این، کیفیت یک اسباب بازی خوب و معیارهای انتخاب اسباب بازی تعیین شد.
در میان بسیاری از عواملی که بر ترجیحات کودکان تأثیر می گذارد، بیشترین سهم به طور کلی متعلق به ویژگی هایی است که ظاهر اسباب بازی را تعیین می کند.
مهمترین معیاری که خواص ظاهری مواد بازی را تعیین می کند، جنس و رنگ است. وسایل بازی در اندازه ها و رنگ های مختلف که نقش مهمی برای کودکان دارند، به کودکان این امکان را می دهد که سرگرم شوند و مفاهیمی مانند رنگ، اندازه و شکل را در طول بازی بیاموزند.
در طول رشد جسمی و ذهنی، با مشخص شدن سلیقه و ترجیحات کودکان، نظرات و درک کودکان در مورد رنگ ظاهر می شود.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.